Har tappat kraft

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Liffe

Medlem
Tjena ! Den går lite ojämnt vid låga varv vid gaspådrag och har tappat ca 30% i kraft inga missljud eller att den ryker. Tändstift och tändspolar är bytta. Någon som har nå tips. Bilen är en a4 2.0 tsfi -07. Mvh Leffe
 

Liffe

Medlem
Visar diagnosen nått?felkoder?
Den har börjat gå bra. Ruckade i kopplingen till luftmassemätaren och tändspolarna o en massa andra kopplingar . Och efter det så går den bra så om det beror på det vet det tusan. Så jag har inte kollat felkoder. Men allt lite konstigt ,nån dag innan den blev svag så blinka motorlampan några gånger samtidigt som den bluddrade till.
 

Liffe

Medlem
Igår så började den gå dåligt igen gick dåligt i några minuter och sedan går den bra igen . När den går dåligt så rycker den lite vid gaspådrag och är svag den går på alla cylindrar . Kan det vara luftmassemätaren?
 

ncif

Medlem
Min hamnade i limp-home-mode - svag, gick lite ojämnt.
För mig var det kamaxelgivaren (G40) på en 1.8T (20v, BFB).
 

Liffe

Medlem
Det är normalt, har du möjlighet att läsa av händelseminnet?
Jag ska läsa av det till veckan. Nu har den gått risigt i ett par dar. tidigare gick den dåligt bara en stund. Jag har rengort luftmassemätaren men ingen skillnad. Funderar på om turbon är dålig men då borde den gå dåligt hela tiden tycker man.
 

Liffe

Medlem
Motorlampan började lysa när den hade gått dåligt ett tag .Kollade och den visade att den får mager bränsle blandning. Vi raderade felkoden och efter det har den gått bra i några dagar men nu samma fel igen har bytt luftmassemätaren men den är fortfarande trött. Fick tips att det kan vara motortempgivaren. Vad kan det annars vara när den får för magert med bränsle?
 

PINNEN

Medlem
Du har nog eventuellt ett dåligt bränslefilter, om jag inte minns helt fel så sitter bränsletrycksregulatorn i bränslefiltret och denna ger sig med tiden, kan ju givetvis vara matarpump/högtryckspump/givarfel med men har du den varianten med inbyggd bränsletrycksregulator så börja med att byta ut filtret (har jag varit med om tidigare).
Felkoden tyder ju på något liknande.
 

Liffe

Medlem
Du har nog eventuellt ett dåligt bränslefilter, om jag inte minns helt fel så sitter bränsletrycksregulatorn i bränslefiltret och denna ger sig med tiden, kan ju givetvis vara matarpump/högtryckspump/givarfel med men har du den varianten med inbyggd bränsletrycksregulator så börja med att byta ut filtret (har jag varit med om tidigare).
Felkoden tyder ju på något liknande.
Tack för tipset ska prova med att byta filtret . Men det lustiga är att den kan gå kanonbra i flera dagar.
 

PINNEN

Medlem
Ja det kan bete sig så.
Prova att byt ut och återkom, fungerar inte detta så får du mäta bränsletryck på lågtrycksidan, läsa av mätvärden på högtryckssidan, även tempgivarna kan man läsa av och se om de är rimliga, eventuellt inspektera kamnock och högtryckspumpens lyftare om dessa är ok (kan nötas ner pga mjukt material inom ett visst chassinummer vilket ger lågt bränsletryck), kolla även så du inte har någon vacumläcka så bil suger i sig icke uppmätt syre, eller avgasläckage innan lambdasonden.
 

Liffe

Medlem
Ja det kan bete sig så.
Prova att byt ut och återkom, fungerar inte detta så får du mäta bränsletryck på lågtrycksidan, läsa av mätvärden på högtryckssidan, även tempgivarna kan man läsa av och se om de är rimliga, eventuellt inspektera kamnock och högtryckspumpens lyftare om dessa är ok (kan nötas ner pga mjukt material inom ett visst chassinummer vilket ger lågt bränsletryck), kolla även så du inte har någon vacumläcka så bil suger i sig icke uppmätt syre, eller avgasläckage innan lambdasonden.
Låter ganska invecklat att göra allt detta så får väll låta nån kunnig göra det. Om det nu inte är bränslefiltret.Kan sägas att jag har märkt att den går bra när den är kall i ca 2min om det nu säger nått om eventuella fel.
 

Liffe

Medlem
Har nu bytt bränslefiltret men samma felkod kommer upp 08567 To lean off Idle bank1.När jag raderat felkoden går den bra i ca 2 Tim och ibland i nån dag. När den blir lite kraftlösare och inte motorlampan lyser så är det ändå samma felkod.
 

PINNEN

Medlem
Detta var ju märkligt och lite tråkigt, det vanligaste är väl just bränslefilter och högt vacuum som swizz var inne på. Kan ju vara många andra problem med givetvis.
Antar att du kör 98oktan nu då e10 inte fungerar så bra i din bil? dock kom ju problemen innan den omställningen så det borde ju inte vara problemet, nästa steg är nog att läsa av diverse mätvärden när bilen krånglar för att försöka ringa in problemet tydligare.
 

Liffe

Medlem
Detta var ju märkligt och lite tråkigt, det vanligaste är väl just bränslefilter och högt vacuum som swizz var inne på. Kan ju vara många andra problem med givetvis.
Antar att du kör 98oktan nu då e10 inte fungerar så bra i din bil? dock kom ju problemen innan den omställningen så det borde ju inte vara problemet, nästa steg är nog att läsa av diverse mätvärden när bilen krånglar för att försöka ringa in problemet tydligare.
Jo jag kan köra på e10 det är bara Audi a4 2.0 FSI modellår 2003-2004 som inte funkar med e10 . Jag var också inne på bränslefiltret. Är det normalt att bilen börjar funka helt bra när en felkod raderas? Har märkt att när felkoden har raderats så går bilen lite ojämnt o bluddrar på tomgång i ca 30sek sen funkar allt som det ska? Blir att bla kolla bränsletryck o mätvärden, kan ju också eventuellt vara nått vacumläckage eller tjuvluft nånstans . Men bilen går just nu kanonbra sen jag raderade felkoden igår.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp