Är de värt att köpa en 2013 A4 TDI 2.0 som gått 20000mil eller mer? Finns det kända fel som kan uppstå efter 20 eller beror allt på om bilen vart servad enligt schema?
Generellt en mycket bra bil om den har sköts och servats väl. TDI motorn är i princip skottsäker, om bara oljan byts regelbundet och gärna tätar än de 2 år och 3000 mil som föreskrivs.
Ett fel på dessa är att dom kan drar olja. Om den kört mycket kort sträckor så kan dom få problem, då kolvringarna kan koksar och säter sig.
Lacken är känslig. Kolla extra fram på huven, trösklar och främre skärm kanter är ofta drabbade av läcksläp. Har den gått utan stänkskydd och med breda däck så är det mycket stor risk för lacksläpp på tröskeln.
Jag va rätt nöjd med den dock sålt den då diesel är inget för mina kortköringar
Jag fick dock problem med DPF filtret då det blev tätt efter typ 1år men detta är en "slitdetalj"
som man kan åka på ibland....finns en del alternativ som att göra rent eller byta hela filtret eller
göra en "dpf-delite"
Ang oljeförbrukning gjorde jag ett diff-test med att byta olja med 100mils intervall
och hade då förbrukat 3DL på 100 mil
Enligt data i instuktionboken så är det helt normalt att en sån motor kan dra 6DL på 100mil
Panoramataket va ju skönt iaf och väldigt fina bilar att köra,automatlådan går väldigt fint