Köpråd Audi q3?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

enslow

Medlem
Vi har tänk köpa en andra bil och funderar på en Q3.
Men kan inte så mycket ang den modellen och hittar inte så mycket info ang den.

Så nu till våra funderingar.

Tanken är en 2.0 tdi quattro 2014 till 2017 ca 15000 mil.

Vilka skillader är det mellan dom årsmodellerna? (när kom den facelift)

Vilka problem kan man vänta sig med dom miltalen eller om den gått 20000mil?

Även alla andra tips vill vi ha om någon äger eller är påläst om dom modellerna.

Tacksam för hjälp//Enslow

Rolson

Medlem
Hej!
Jag har haft min Q3 2.0 TFSI 170 HK sedan 2016. Det är årsmodell 2014 och då hade den gått 4285 km. Nu har den snart gått 170000km. Om jag skulle byta bil idag skulle det definitivt bli en Q3. Den är skön att köra och lagom hög för att kliva i och ur.

enslow

Medlem
Hej!
Jag har haft min Q3 2.0 TFSI 170 HK sedan 2016. Det är årsmodell 2014 och då hade den gått 4285 km. Nu har den snart gått 170000km. Om jag skulle byta bil idag skulle det definitivt bli en Q3. Den är skön att köra och lagom hög för att kliva i och ur.
Ok tack för ditt svar.

Vet du vilka förbättringar dom gjorde 2015-2016-2017?
Är det inga viktiga förbättringar som jag tycker är viktigt så blir det lättare att hitta någon med bättre pris.

Mvh Enslow

magiul

Ny medlem
Finns bra information på Wikipediasidan för Q3 om vad som skiljer generationerna åt. För 8U-modellerna, i det spannet du nämner, är det mest marginella visuella skillnader bilarna emellan. Det är först årsmodeller från 2019, F3 andra generationen, man märker stora skillnader både interiört och exteriört.

Själv har jag en TDI 2014, som rullat 22 000 mil strax. Jag har bytt bromsdelar runt om bilen, termostat och det börjar luta åt ett växellådsbyte snart. Tyvärr är det vanligt med problem för VAG-gruppens automatlådor efter 15 000 mil. Jag har haft två bilar som drabbats av detta, så det får man ha i åtanke.

Sen har Q3, kanske alla Audi, många plastkåpor under bilen som ska skydda mot rost och smuts. Men dessa tenderar att lossa lätt. Jag har fått byta dem ett par ggr, så rekommenderar att man lyfter upp bilen och skruvar fast, eller fäster dessa med buntband, då och då. Eller så är det bara jag som kör för fort i vattenpölar och snödrivor! :)

Så har du möjlighet, kolla efter en lågmilare. I övrigt en mycket trevlig bil som rullat på bra de år vi haft vår utan större problem under långa perioder.

Senast ändrad:

PINNEN

Medlem
Jag håller inte med om att det är vanligt att byta växellådor på VAG:s bilar efter 15000mil, det kan bli styrdonsfel, absolut, men även kopplingarna/lamellerna kan bli slitna på vissa torrlamell lådor (är troligen våtlamell i dessa Q3´or du tittar på).
Detta är absolut reparations möjligt och det finns inte någon anledning till att byta ut hela växellådan.
Sist jag hörde något om detta var på Audis äldre multitronic lådor (idag är denna låda helt nerlagd i produktionen) men nu snackar vi bilar äldre än 15-20år.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp