Lägre avgasljud Rs5 B8 - Magnaflow

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Callalex

Ny medlem
Hej Audi-Vänner,
Ny här från och med idag, tack för insläpp.
Behöver er hjälp att reducera avgasljudet på min RS5 B8 årsmodell 2011
Sitter idag ett performance Magnaflow ”cat-back” med endast en bakre dämpare på varsin sida precis bakom utblåset.
Köpte bilen i veckan och inser nu att det inte går att åka såhär på vardagar.
På lägre varv ”dånar” det så pass att det knappt går att prata i bilen. Över 110 km/h ok. Likaså när jag startar bilen så väcker jag precis alla på gatan.
Tar tacksamt emot tips från er på åtgärd för att få ner ljudet.
Tror ni på att montera dit 2 runda ljuddämpare ( en på varje sida) då V8:an har 2 st nerkommande ”downpipes” på respektive sida.
Dessa 2 rör går sedan till en skarv där magnaflowsystemet är monterat ( härifrån övergår systemet till ett 4” rör som sedan går vidare till en ”Y-skarv” som leder till varsin sida där det sitter en ljuddämpare med 3” utblås.
Till er som är seriöst intresserade av att hjälpa mig finns det film som visar allt tydligt.
// Alex
 

Bilagor

Killawife

Aktiv medlem
Köp ett original och sälj ditt magnaflow. Du kan garanterat hitta ett antal personer som gärna byter och betalar en slant emellan. Annars så syns det väl att nåt grott mongo har kapat bort två ljuddämpare för att få ett tuffare ljud så det går även att sätta in två ljuddämpare där. Det brukar vara svårt att få till det bra dock.
 

Callalex

Ny medlem
Köp ett original och sälj ditt magnaflow. Du kan garanterat hitta ett antal personer som gärna byter och betalar en slant emellan. Annars så syns det väl att nåt grott mongo har kapat bort två ljuddämpare för att få ett tuffare ljud så det går även att sätta in två ljuddämpare där. Det brukar vara svårt att få till det bra dock.
Köp ett original och sälj ditt magnaflow. Du kan garanterat hitta ett antal personer som gärna byter och betalar en slant emellan. Annars så syns det väl att nåt grott mongo har kapat bort två ljuddämpare för att få ett tuffare ljud så det går även att sätta in två ljuddämpare där. Det brukar vara svårt att få till det bra dock.
Visst är det så att det är ”någon” som gillar högt ljud, dock tråkigt att ”offra” 2 orginaldämpare, men tror du på att montera dit två dämpare där nu där originalen suttit? Eller kommer det ”dåna” vidare på lägre varv?
 

Killawife

Aktiv medlem
Det går tyvärr inte att säga i förväg. Ibland blir det en märkbar skillnad och ibland inte. Det påverkar ju givetvis också vilken typ av ljuddämpare man väljer.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Nu vet jag inte var du bor, men om du har möjlighet att åka till exempelvis Ferrita i Köping så kan de hjälpa dig.
Misstänker att du har lagt några kronor på bilköpet, och då kan det vara värt att ta professionell hjälp.
Ring och fråga 🙋‍♂️.

/Hälsningar Claes
 

Killawife

Aktiv medlem
Ser ut som ett 3" system. Min erfarenhet är att 3" generellt är ett bröligt elände som bullrar och dånar hur man än gör. Jag hade ett på en Omega och jag höll på ett tag med att försöka få det körbart men gav upp till slut. Så mitt råd är att köpa ett originalsystem istället, alternativt ett 2,5" system. Jag tror inte det blir särskilt mycket bättre med två små dämpare där.
 

George

Medlem
Hade en RS5. De verkar programmerade för att varva upp ordentligt vid varje motorstart. Väcker grannar om man ska iväg tidigt. Mycket irriterande och totalt onödigt. Fanns inga inställningar för att ta bort detta barnliga beteende i bilens inställningar.
Du skriver att din bil väcker alla på gatan när du startar den. Så även med nya dämpare tror jag du behöver kolla om det går att rätta till uppvarvandet via VCDS eller ODB11.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp