Lågt oljetryck TFSI 2.0
Har en Audi A4 Quattro med en 2.0 TFSi motor från 2006. Gått dryga 11000 mil.
Servad varje år och då med oljebyte.Åren innan jag hade den gick den på longlife, jag har haft den 3 år och bytt olja varje år, så max 1500 mil mellan dessa byten senate åren.
Varningslampan för lågt oljetryck tändes utan "förvarning". Stannade bilen nästan direkt, tog en titt på oljestickan som visade normalt läge. Valde att köra hela vägen hem, ca 3 km i 50-60 km/h (dumt val förstår jag nu i efterhand).
Efter googlat runt och läst diverse trådar, ringt runt till 1 audiverkstad och två mindre så förstår jag att diagnotisera detta är svårt.
Dock, efter jag kom hem så lät bensinmotorn som en diesel, motortempgivaren (som mäter kylvattnet?) var strax under 90 grader. Som jag tolkar detta är att motorn kan inte vara helt kaputt eftersom den fungerade, att den lät mer var pga att det fanns ingen smörjning, så förstår jag det från de trådar jag läst på nätet och från tekniker jag pratat med- men ingen kan ju svära sig fri från att motorn inte tagit skada.
Tråkiga är att audi gbg bytt oljepumpen på en hel del TFSI och TDI motorer men det klassas inte som "känt fel".
Ska öppna motorn och se om de finns något okulärt att se, klämma, känna och dra i det som går för att få en bild av motorns skick, sedan är det att byta oljepumpen. Denna kostar dryga 11000 + arbete.
Då ska motorn kunna få oljetryck och kunna startas igen, men sedan?
Någon som kan bedömma/har erfarnhet av eventuella skador som uppstått som man inte kan ta i en okulär och kläm/känn besiktning under tiden man byter oljepumpen?
VAd tar skada först om det inte finns oljetryck? Toppen? Turbon?
Oljetrycks sensorn- när larmar den? Finns det marginal i förlorat tryck när den väl larmar?
Har en Audi A4 Quattro med en 2.0 TFSi motor från 2006. Gått dryga 11000 mil.
Servad varje år och då med oljebyte.Åren innan jag hade den gick den på longlife, jag har haft den 3 år och bytt olja varje år, så max 1500 mil mellan dessa byten senate åren.
Varningslampan för lågt oljetryck tändes utan "förvarning". Stannade bilen nästan direkt, tog en titt på oljestickan som visade normalt läge. Valde att köra hela vägen hem, ca 3 km i 50-60 km/h (dumt val förstår jag nu i efterhand).
Efter googlat runt och läst diverse trådar, ringt runt till 1 audiverkstad och två mindre så förstår jag att diagnotisera detta är svårt.
Dock, efter jag kom hem så lät bensinmotorn som en diesel, motortempgivaren (som mäter kylvattnet?) var strax under 90 grader. Som jag tolkar detta är att motorn kan inte vara helt kaputt eftersom den fungerade, att den lät mer var pga att det fanns ingen smörjning, så förstår jag det från de trådar jag läst på nätet och från tekniker jag pratat med- men ingen kan ju svära sig fri från att motorn inte tagit skada.
Tråkiga är att audi gbg bytt oljepumpen på en hel del TFSI och TDI motorer men det klassas inte som "känt fel".
Ska öppna motorn och se om de finns något okulärt att se, klämma, känna och dra i det som går för att få en bild av motorns skick, sedan är det att byta oljepumpen. Denna kostar dryga 11000 + arbete.
Då ska motorn kunna få oljetryck och kunna startas igen, men sedan?
Någon som kan bedömma/har erfarnhet av eventuella skador som uppstått som man inte kan ta i en okulär och kläm/känn besiktning under tiden man byter oljepumpen?
VAd tar skada först om det inte finns oljetryck? Toppen? Turbon?
Oljetrycks sensorn- när larmar den? Finns det marginal i förlorat tryck när den väl larmar?