Något med den här situationen stämmer inte, och jag kan inte förstå hur det har gått till så nu vänder jag mig till allt och alla för att få mer klarhet i det här.
Har ni någonsin hört talas om en bil som stått still, inte varit igång, och fått motorras? Kamkedjan hade hoppat ur och slått sönder ventiler, samt oljeläckage. Enligt verkstaden.
Bilen hade stått på en parkering i 30 minuter ungefär. Innan den parkerades så hade den gått helt felfritt, inga lampor, inget ljud, inte gått märkligt. Allt var precis som vanligt. När bilen ska startas händer ingenting. Bilen låser fast nyckeln i tändningslåset, allt startar som vanligt inuti bilen men motorn går inte igång. Bromspedalen är hård och släpper inte även när jag lossar på handbromsen, den brukar alltid sjunka en aning när handbromsen släpper. Ratten är låst. Motorlampan och EPC lampan lyser gult. Man hör hur den försöker starta men motorn reagerar inte, som att tändningen inte tar. Vi ringer bärgare. En duktig bärgare kom och tittade länge och nogrannt, dock hade han inte med sig så att han kunde felsöka. Han försökte ladda batteriet med kablar, men ingenting hände. Batteriet var i perfekt skick. Han kunde varken höra eller se att något var fel. Det var ingen olja under bilen och det rann inte ut något när vi flyttade den heller. Hans gissning var att det var en givare som gav fel signaler.
Så, försäkringsbolaget valde en lokal verkstad. Får även tillägga att vi var i en stad som är 5 timmar bort ifrån vart vi egentligen bor, vi var bara där över helgen. Nåväl, bärgaren släppte snällt av oss inne i stan och körde sedan bilen till verkstaden. Vi fick åka tåg hem. På måndagen ringde vi verkstaden och undrade vad dom hittat och när vi kan hämta den. “Den är skrot. Motorras, kamkedjan har hoppat av och slått sönder allt. Ventilerna är krökta och den läcker olja. Vill ni ha en ny motor så kostar det 150 tusen och det är endast för motorn.” Bemötandet var allt annat än trevligt. Vi frågade hur vi får hem bilen och till svar fick vi “Det är inte vårat problem. Ni måste betala kostnaden för att vi gjorde felsökningen och det får ni swisha eller betala på plats.” En auktoriserad Audi verkstad alltså, inget av detta kändes rätt.
Vi bad om protokollet, loggboken på vad dom såg i felsökningen. Dom mailade bilder på bilen och skärmen med felsökningen på, koder. Vi har frågat flera olika bilmekaniker för att få opartiska tankar kring detta. Vi ringde en annan Audi verkstad, och där blev det genast en stor tveksamhet och försiktighet i vad som sas ifrån deras sida. Det var väldigt noga med att dom inte medgav att något var konstigt med detta. “Det är inte så vanligt men det kan ju hända… Antingen precis vid avstängning eller när ni startade bilen”. Jag trodde att en kamkedja som far runt och förstör motorn och allt omkring är något som hörs högt och tydligt? Metall mot metall? Något man absolut borde ha märkt?
Min magkänsla, som jag inte kan släppa, är att motorraset skedde på verkstaden. Att dom försökt tvinga igång motorn och då hoppade kamkedjan av. Detta är även vad andra bilmekaniker tror, men det finns inget sätt att bevisa det på och verkstaden kommer aldrig vilja erkänna detta. Men jag måste få höra fler tankar och erfarenheter.
Kan det här hända, hur händer det? Hur blir det motorras när bilen inte körs?
Vi har ännu inte hämtat bilen men så fort vi gjort det ska vi låta andra mekaniker titta på det också. Jag kommer även be att få prata med den som gjorde felsökningen, om det nu är möjligt. Alternativt chefen, och bara fråga hur proceduren gick till, men jag vill ta det på plats, ansikte mot ansikte. Här i vår egna hemstad blev vi även erbjudna hjälp som var fruktansvärt mycket billigare än vad dom där ville ha.
En annan väldigt skrämmande tanke är säkerheten. Om en bil kan när som helst få motorras, utan en endaste förvarning, utan att det ens låter, så kan det ju ske fruktansvärda olyckor? Säg ute på en motorväg och bakom dig har du en långtradare som inte hinner bromsa. Ska man inte ens få en förvarning på katastrofen?
Min bil har jag servat noga, alltid extra kontroller på det tekniska och byte av allt möjligt, på en auktoriserad Audi verkstad. Besiktat och emellanåt med extra kontroller även där för att grundligt gå igenom den. Tagit väl hand om den och kört den med lagom försiktighet. Även ägarna innan hade tagit hand om den på samma sätt. Den var i perfekt skick.
Fakta om bilen: Audi A4 B8 Avant, från 2011, fyrhjulsdriven, automat, bensin, gått 20 500.
Hur tusan gick det här till?
Tacksam för alla era tankar och idéer. Har ni tips på vad jag kan göra så är även det uppskattat!
Har ni någonsin hört talas om en bil som stått still, inte varit igång, och fått motorras? Kamkedjan hade hoppat ur och slått sönder ventiler, samt oljeläckage. Enligt verkstaden.
Bilen hade stått på en parkering i 30 minuter ungefär. Innan den parkerades så hade den gått helt felfritt, inga lampor, inget ljud, inte gått märkligt. Allt var precis som vanligt. När bilen ska startas händer ingenting. Bilen låser fast nyckeln i tändningslåset, allt startar som vanligt inuti bilen men motorn går inte igång. Bromspedalen är hård och släpper inte även när jag lossar på handbromsen, den brukar alltid sjunka en aning när handbromsen släpper. Ratten är låst. Motorlampan och EPC lampan lyser gult. Man hör hur den försöker starta men motorn reagerar inte, som att tändningen inte tar. Vi ringer bärgare. En duktig bärgare kom och tittade länge och nogrannt, dock hade han inte med sig så att han kunde felsöka. Han försökte ladda batteriet med kablar, men ingenting hände. Batteriet var i perfekt skick. Han kunde varken höra eller se att något var fel. Det var ingen olja under bilen och det rann inte ut något när vi flyttade den heller. Hans gissning var att det var en givare som gav fel signaler.
Så, försäkringsbolaget valde en lokal verkstad. Får även tillägga att vi var i en stad som är 5 timmar bort ifrån vart vi egentligen bor, vi var bara där över helgen. Nåväl, bärgaren släppte snällt av oss inne i stan och körde sedan bilen till verkstaden. Vi fick åka tåg hem. På måndagen ringde vi verkstaden och undrade vad dom hittat och när vi kan hämta den. “Den är skrot. Motorras, kamkedjan har hoppat av och slått sönder allt. Ventilerna är krökta och den läcker olja. Vill ni ha en ny motor så kostar det 150 tusen och det är endast för motorn.” Bemötandet var allt annat än trevligt. Vi frågade hur vi får hem bilen och till svar fick vi “Det är inte vårat problem. Ni måste betala kostnaden för att vi gjorde felsökningen och det får ni swisha eller betala på plats.” En auktoriserad Audi verkstad alltså, inget av detta kändes rätt.
Vi bad om protokollet, loggboken på vad dom såg i felsökningen. Dom mailade bilder på bilen och skärmen med felsökningen på, koder. Vi har frågat flera olika bilmekaniker för att få opartiska tankar kring detta. Vi ringde en annan Audi verkstad, och där blev det genast en stor tveksamhet och försiktighet i vad som sas ifrån deras sida. Det var väldigt noga med att dom inte medgav att något var konstigt med detta. “Det är inte så vanligt men det kan ju hända… Antingen precis vid avstängning eller när ni startade bilen”. Jag trodde att en kamkedja som far runt och förstör motorn och allt omkring är något som hörs högt och tydligt? Metall mot metall? Något man absolut borde ha märkt?
Min magkänsla, som jag inte kan släppa, är att motorraset skedde på verkstaden. Att dom försökt tvinga igång motorn och då hoppade kamkedjan av. Detta är även vad andra bilmekaniker tror, men det finns inget sätt att bevisa det på och verkstaden kommer aldrig vilja erkänna detta. Men jag måste få höra fler tankar och erfarenheter.
Kan det här hända, hur händer det? Hur blir det motorras när bilen inte körs?
Vi har ännu inte hämtat bilen men så fort vi gjort det ska vi låta andra mekaniker titta på det också. Jag kommer även be att få prata med den som gjorde felsökningen, om det nu är möjligt. Alternativt chefen, och bara fråga hur proceduren gick till, men jag vill ta det på plats, ansikte mot ansikte. Här i vår egna hemstad blev vi även erbjudna hjälp som var fruktansvärt mycket billigare än vad dom där ville ha.
En annan väldigt skrämmande tanke är säkerheten. Om en bil kan när som helst få motorras, utan en endaste förvarning, utan att det ens låter, så kan det ju ske fruktansvärda olyckor? Säg ute på en motorväg och bakom dig har du en långtradare som inte hinner bromsa. Ska man inte ens få en förvarning på katastrofen?
Min bil har jag servat noga, alltid extra kontroller på det tekniska och byte av allt möjligt, på en auktoriserad Audi verkstad. Besiktat och emellanåt med extra kontroller även där för att grundligt gå igenom den. Tagit väl hand om den och kört den med lagom försiktighet. Även ägarna innan hade tagit hand om den på samma sätt. Den var i perfekt skick.
Fakta om bilen: Audi A4 B8 Avant, från 2011, fyrhjulsdriven, automat, bensin, gått 20 500.
Hur tusan gick det här till?
Tacksam för alla era tankar och idéer. Har ni tips på vad jag kan göra så är även det uppskattat!