Olja läckage efter byte av kamremsatsen

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

GK93

Ny medlem
Hej,

jag har en Audi A3 1.6 tdi från 2017 som har gått 14000mil.

För en vecka sedan hade jag lämnat den till auktoriserad Audi verkstad för att byta kamremsats med vattenpump. Idag kände jag att det luktar olja och att bilen låter inte som vanligt. Det visade sig att olja läcker ordentligt från just det området där kamrem sitter.

Innan dess har motorn varit helt torr utan några droppar av vatten eller olja alls.

Har någon några idéer på vad kunde ha gått fel efter kamrem bytet? Se nedan bifogade bilder.

Tack på förhand till alla som svarar!

Bilagor

GK93

Ny medlem
Hej!

Vet ej vad som kan ha blivit fel. Slarvat med åtdragning/lager? Har du garanti på jobbet så är det ju bara för de att göra om och rätt.
De kommer kolla igenom om 10 dagar, kommer inte ens prioritera min bil fast det är uppenbarligen deras fel. Jag har garanti eftersom allting gick på försäkringen. Hoppas bara att de erkänner att det är deras fel och inte hittar på något annat bara för att inte betala.

Jag misstänker också att det handlar om åtdragnings moment på någon av bultarna men då betyder det att motorblock har spruckit eller som du säger lager/kamaxel tätning har blivit förstörd av någon anledning.

Vet bara inte om olja har påverkan på kamrem och om man måste byta det igen.

GK93

Ny medlem
Har du händelsevis bilder på motorn innan du lämnade in den?

Var det en större mer allmänt känd verkstad?
Menar du innan de bytte kamrem? Det har jag säkert någonstans.

Jag det var det, en enda auktoriserad Audi verkstad i stan, det handlar om Möller bil. Sämsta verkstad/personal jag varit någonsin om, borde köra bil till en annan stad men det vet jag för nästa gång.

parjohan

Medlem
Va??? Möller Bil. USch vad dåligt. Jag bytte på min i oktober 2023 då min var helt ny för mig. Fick offert från Möller och BDS. Samma pris (6000 kr). Skillnad kanske på bensinare och diesel, vet ej.

PÅ BDS spec:ade de delar som var inblandade. Det gjorde inte Möller. Jag valde BDS Allbilservice.

Men om du har bilder på motorn innan då är du ju hemma så att säga. Det ska dock inte spela någon roll.

• Like
Reactions: Per

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp