Optimera audi 2.0tfsi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

j04k1m97

Ny medlem
Hej!
Kikar på a4 2.0tfsi motorn med turbo
allt från 180 hk till 211 kan man enligt optimering få upp till 265 hk
Håller motorn för det? Finns det nån risk? Är de samma komponenter som en s3 2.0 tfsi som har 265 hk från fabrik?
Tack på förhand för svar
 

Killawife

Aktiv medlem
Motorn klarar utan problem 265hk vilket brukar vara gränsen för ren chippning. Motorn är inte identisk med s3:an men det är i princip samma motor. Man kan plocka ut lite över 300hk med en K04 turbo och programvara för detta. Man bör uppgradera downpipe, kat och avgassystem med för dessa siffror.
När man trimmar finns det ALLTID en risk att nån komponent inte klarar av det. Det är inte ofarligt. Men samtidigt så är det rätt många chippade bilar som rullar år ut och år in utan några som helst problem. Det man bör tänka på är att köpa sin trimning av folk som vet vad de håller på med och inte det billigaste på ebay.
 

j04k1m97

Ny medlem
Tackar för svar! :) Sjukt bra att veta.
Blir lite offtopic nu men har inte förstått riktigt om det är så att det är kedje ras risk på 2.0 tfsi motorn genom alla årsmodeller?
Tack på förhand
 

Swizz

Aktiv medlem
Det är ganska stora skillnader på de interna delarna i EA888-familjen beroende på motorkod.

2.0tfsi är en dålig motor, speciellt 211hk, problem med oljeförbrukning p.g.a felkonstruerade kolvar, vattenpumpar som läcker, spridare som går sönder, högtryckspumpar som läcker, insug som går sönder, kassa tändstift, kassa tändspolar, sträcka kedjor och etc....
 

Killawife

Aktiv medlem
Tackar för svar! :) Sjukt bra att veta.
Blir lite offtopic nu men har inte förstått riktigt om det är så att det är kedje ras risk på 2.0 tfsi motorn genom alla årsmodeller?
Tack på förhand
Vad jag förstår är problemet med den kedjedrivna oljepumpen där sträckaren har en tendens att ge sig med slack kedja, oväsen och ibland ras som följd. Att motorn då inte får nån olja är ju ....obra. Alla modeller har inte problemet men B7 som var den första a4:an att få denna motorn har det tyvärr. Egentligen är detta rätt enkelt att förhindra. Om du har en bil som gått en del, byt spännare och kedja och sen behöver du inte oroa dig de nästkommande 20.000 milen eller så. Jobbet är inte jättesvårt och det finns guider för det på nätet.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp