Hej, jag har lite problem med mitt hvac-system på min 2011 Audi A6 B8.
Systemet fungerar inte alls som det ska och det verkar dött även om det liksom fungerar. Fläkten blåser, men på en mycket låg inställning. Dessutom händer ingenting när man ändrar fläkthastigheten. Samma sak vid byte av utgångsventil, absolut ingenting.
Systemet kommer typ att fungera 1/10 gånger, men det är fortfarande inte som det ska. I det här fallet kommer fläkthastigheten att öka när du vrider på vredet, men den kommer i stort sett att sluta snurra när du ändrar temperaturen under 19 grader Celsius.
Idag bytte jag ut AC tryckgivare, provade en annan panel som tydligen behöver kodas på grund av komponentskydd, och tittade även över motståndet till fläkten, den var korroderad men såg bra ut på insidan, så jag rengjorde den ordentligt och slog in den igen. (Jag har en ny på beställning som kommer att bytas ut nästa vecka). Förutom detta, vilket problem kan det vara? Är det motståndet eller är det en av fläktventilerna?
Jag har även några felkoder som kommer att finnas med.
00716 - Ställmotor för cirkulationsluftspjäll (V113)
004 - Ingen signal/förbindelse
—-
02071 - Lokal databuss
007 - kortsi. till jord
—-
01087 - Grundinställningen har inte utförts
005 - Ingen eller felatig grundinställning/anpassning
Allt detta är väldigt frustrerande eftersom det är en ny bil för mig och jag har inte ägt den på länge alls, kanske en och en halv vecka. Alla tips uppskattas som hjälper mig att lösa problemet.
Tack!
Systemet fungerar inte alls som det ska och det verkar dött även om det liksom fungerar. Fläkten blåser, men på en mycket låg inställning. Dessutom händer ingenting när man ändrar fläkthastigheten. Samma sak vid byte av utgångsventil, absolut ingenting.
Systemet kommer typ att fungera 1/10 gånger, men det är fortfarande inte som det ska. I det här fallet kommer fläkthastigheten att öka när du vrider på vredet, men den kommer i stort sett att sluta snurra när du ändrar temperaturen under 19 grader Celsius.
Idag bytte jag ut AC tryckgivare, provade en annan panel som tydligen behöver kodas på grund av komponentskydd, och tittade även över motståndet till fläkten, den var korroderad men såg bra ut på insidan, så jag rengjorde den ordentligt och slog in den igen. (Jag har en ny på beställning som kommer att bytas ut nästa vecka). Förutom detta, vilket problem kan det vara? Är det motståndet eller är det en av fläktventilerna?
Jag har även några felkoder som kommer att finnas med.
00716 - Ställmotor för cirkulationsluftspjäll (V113)
004 - Ingen signal/förbindelse
—-
02071 - Lokal databuss
007 - kortsi. till jord
—-
01087 - Grundinställningen har inte utförts
005 - Ingen eller felatig grundinställning/anpassning
Allt detta är väldigt frustrerande eftersom det är en ny bil för mig och jag har inte ägt den på länge alls, kanske en och en halv vecka. Alla tips uppskattas som hjälper mig att lösa problemet.
Tack!