Hej!
Jag köpte nyligen en A3 8l 1.8T (fwd) chippad till ungefär 200hp med en hel del fel. Jag har lyckats fixa allt utom två fel som jag inte riktigt lyckas hitta någon lösning till och det finns inga felkoder i huvud taget.
Först problemet är att efter jag gasar och får laddtryck och sedan trycker ned kopplingen/lägger bilen i neutral börjar varvtalet pendla mellan ungefär 200-600 rpm och bilen dör nästan. Sedan om jag börjar köra igen eller väntar ett litet tag (ca. 1min) går varvtalet tillbaka och blir stabilt. Jag testade igår att dra ur sladden till LMM:en medan bilen stod på tomgång, då hostade motorn till och när jag testkörde försvann problemet med varvtalet. Dock har jag nyligen bytt LMM (ca två veckor sedan) och jag får mätvärden på LMM genom VCDS. Kan den trots det ändå vara defekt?
Det andra problemet är att jag inte gick igenom besiktning P.G.A för högt CO och för lågt lambda (typ 0.97). Jag har lagat ett leckage i flex-röret alltså innan lambda, jag har testat att spreja startgas i hela motorutrymmet för att se om det är något vakumlekage men hittade ingen. Jag har även precis bytt tändstift. Slutligen tror jag inte att det är något fel på lamda eftersom jag har mätt på värmekretsen och även på lambda-sonden och fått bra värden på den. Även brukar man få felkoder på lambdan, och som sagt har jag inga.
Jag har testat allt jag kan tänka mig men inget har fungerat. Om ni har några som helst idéer på vad det kan vara snälla skriv.
Mvh
Hugo K
Jag köpte nyligen en A3 8l 1.8T (fwd) chippad till ungefär 200hp med en hel del fel. Jag har lyckats fixa allt utom två fel som jag inte riktigt lyckas hitta någon lösning till och det finns inga felkoder i huvud taget.
Först problemet är att efter jag gasar och får laddtryck och sedan trycker ned kopplingen/lägger bilen i neutral börjar varvtalet pendla mellan ungefär 200-600 rpm och bilen dör nästan. Sedan om jag börjar köra igen eller väntar ett litet tag (ca. 1min) går varvtalet tillbaka och blir stabilt. Jag testade igår att dra ur sladden till LMM:en medan bilen stod på tomgång, då hostade motorn till och när jag testkörde försvann problemet med varvtalet. Dock har jag nyligen bytt LMM (ca två veckor sedan) och jag får mätvärden på LMM genom VCDS. Kan den trots det ändå vara defekt?
Det andra problemet är att jag inte gick igenom besiktning P.G.A för högt CO och för lågt lambda (typ 0.97). Jag har lagat ett leckage i flex-röret alltså innan lambda, jag har testat att spreja startgas i hela motorutrymmet för att se om det är något vakumlekage men hittade ingen. Jag har även precis bytt tändstift. Slutligen tror jag inte att det är något fel på lamda eftersom jag har mätt på värmekretsen och även på lambda-sonden och fått bra värden på den. Även brukar man få felkoder på lambdan, och som sagt har jag inga.
Jag har testat allt jag kan tänka mig men inget har fungerat. Om ni har några som helst idéer på vad det kan vara snälla skriv.
Mvh
Hugo K