Problem med nyköpt A3 8l 1.8T -97

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

kilander

Ny medlem
Hej!

Jag köpte nyligen en A3 8l 1.8T (fwd) chippad till ungefär 200hp med en hel del fel. Jag har lyckats fixa allt utom två fel som jag inte riktigt lyckas hitta någon lösning till och det finns inga felkoder i huvud taget.

Först problemet är att efter jag gasar och får laddtryck och sedan trycker ned kopplingen/lägger bilen i neutral börjar varvtalet pendla mellan ungefär 200-600 rpm och bilen dör nästan. Sedan om jag börjar köra igen eller väntar ett litet tag (ca. 1min) går varvtalet tillbaka och blir stabilt. Jag testade igår att dra ur sladden till LMM:en medan bilen stod på tomgång, då hostade motorn till och när jag testkörde försvann problemet med varvtalet. Dock har jag nyligen bytt LMM (ca två veckor sedan) och jag får mätvärden på LMM genom VCDS. Kan den trots det ändå vara defekt?

Det andra problemet är att jag inte gick igenom besiktning P.G.A för högt CO och för lågt lambda (typ 0.97). Jag har lagat ett leckage i flex-röret alltså innan lambda, jag har testat att spreja startgas i hela motorutrymmet för att se om det är något vakumlekage men hittade ingen. Jag har även precis bytt tändstift. Slutligen tror jag inte att det är något fel på lamda eftersom jag har mätt på värmekretsen och även på lambda-sonden och fått bra värden på den. Även brukar man få felkoder på lambdan, och som sagt har jag inga.

Jag har testat allt jag kan tänka mig men inget har fungerat. Om ni har några som helst idéer på vad det kan vara snälla skriv.

Mvh

Hugo K
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hej!

Jag köpte nyligen en A3 8l 1.8T (fwd) chippad till ungefär 200hp med en hel del fel. Jag har lyckats fixa allt utom två fel som jag inte riktigt lyckas hitta någon lösning till och det finns inga felkoder i huvud taget.

Först problemet är att efter jag gasar och får laddtryck och sedan trycker ned kopplingen/lägger bilen i neutral börjar varvtalet pendla mellan ungefär 200-600 rpm och bilen dör nästan. Sedan om jag börjar köra igen eller väntar ett litet tag (ca. 1min) går varvtalet tillbaka och blir stabilt. Jag testade igår att dra ur sladden till LMM:en medan bilen stod på tomgång, då hostade motorn till och när jag testkörde försvann problemet med varvtalet. Dock har jag nyligen bytt LMM (ca två veckor sedan) och jag får mätvärden på LMM genom VCDS. Kan den trots det ändå vara defekt?

Det andra problemet är att jag inte gick igenom besiktning P.G.A för högt CO och för lågt lambda (typ 0.97). Jag har lagat ett leckage i flex-röret alltså innan lambda, jag har testat att spreja startgas i hela motorutrymmet för att se om det är något vakumlekage men hittade ingen. Jag har även precis bytt tändstift. Slutligen tror jag inte att det är något fel på lamda eftersom jag har mätt på värmekretsen och även på lambda-sonden och fått bra värden på den. Även brukar man få felkoder på lambdan, och som sagt har jag inga.

Jag har testat allt jag kan tänka mig men inget har fungerat. Om ni har några som helst idéer på vad det kan vara snälla skriv.

Mvh

Hugo K
Låter som att du har kollat det mesta, så du har väl förmodligen sett detta: https://www.audiforums.com/forum/b5-models-69/1997-a4-1-8t-idle-control-valve-114056/

Jag vet inte vilken motorkod du har, men detta verkar gälla 1.8t i en A4...
Vad gäller CO problemet kan jag bara gissa (där också) på tex. motorstyrdon. Kan det vara så att tomgången också styrs den vägen?
Eftersom lambdavärdet är så lågt så är ju blandningen luft/bränsle fel och sonden försöker uppenbarligen att reglera.
Fått in vatten i motorstyrdonet?
Som sagt, gissningar ? /Hälsningar Claes
 

kilander

Ny medlem
Tack för ditt svar!

Jag ska testa att göra rent gasspjället och se om det blir någon skillnad. Men med tanke på att det blir bättre av att dra ur LMM:en är jag lite osäker om det är motorstyrdonet som kan vara felaktigt, har tänkt att ringa till BSR som utförde chippningen och höra om omprogrameringen kan påverka. Tänkte att sista utvägen om inget annat fungerar är att skicka in ECU:n till tekniker så får de kolla om det är något fel. Dock sitter motorstyrdonet relativt skyddat under en plastkåpa så är lite osäker på hur troligt det är att vatten kan komma in där :unsure:
 
T

TomBod

Gäst
Tack för ditt svar!

Jag ska testa att göra rent gasspjället och se om det blir någon skillnad. Men med tanke på att det blir bättre av att dra ur LMM:en är jag lite osäker om det är motorstyrdonet som kan vara felaktigt, har tänkt att ringa till BSR som utförde chippningen och höra om omprogrameringen kan påverka. Tänkte att sista utvägen om inget annat fungerar är att skicka in ECU:n till tekniker så får de kolla om det är något fel. Dock sitter motorstyrdonet relativt skyddat under en plastkåpa så är lite osäker på hur troligt det är att vatten kan komma in där :unsure:
Hej, jag är nyfiken på hur du löste problemet?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp