Hej, har haft en Q5 under många år som jag varit supernöjd med. Därför kändes det naturligt att fortsätta med Audi när det var dags att gå över till el-bil. Vilket misstag... Har funkat ok under sommar och höst med endast irritationsmoment när "återta styrningen" tjuter lite då och då trots att man aldrig släppt ratten... Nu med minusgrader har dörrarna lagt av. Vi kan ej längre öppna passagerardörren då den riskerar att inte kunna stängas efteråt! alltså man kan slå igen den men den stannar inte i stängt läge. I början kunde vi mecka med handtagen och själva låsgrejen så att vi fick till det men nu, om vi skulle råka öppna den, kan vi mecka i en halvtimme innan den, förhoppningsvis, stannar i stängt läge. Vi har ständigt en rulle silvertejp med oss i bilen för säkerhets skull (frun fick använda den metoden igår för att, sakta, ta sig hem). Förardörren går inte heller att öppna utifrån utan man får gå in genom bakdörren sträcka sig fram och öppna dörren inifrån Vi har fått en felsökningstid hos Audi den sista januari och hoppas att inte problemen förvärras innan dess. Passagerardörren håller vi oss dock ifrån.
Ok, jag är newbie när det gäller elbil men har jag fått ett måndagsexemplar eller gör jag något fel..? Idag skulle jag till landet och det gick bra ända tills jag stannade i en stillastående kö (olycka). När jag startade igen pep den och en stor varningsruta dök upp på skärmen med en sköldpadda och meddelande att endast krypkörning funkades trots att den visade 25 kilometer kvar på räckvidden (jag behövde fem för att komma hem) Jag slog på varningsblinkersen och krypkörde i sju kilometer i timmen fram till en rastplats. Väl där ringde jag på mobilitetsgarantin. Bärgare hörde av sig och sa att det skulle ta tre timmar. Funderade en stund på om jag skulle frysa ihjäl i bilen eller dumpa bilen och lifta med någon annan. Fick tips om att det fanns en laddstolpe ett par kilometer bort och tog beslutet att försöka krypköra dit. Som tur var kom det inte så många bilar och jag kom faktiskt upp i 23 km i timmen i nedförsbackarna… stod och laddade men var tvungen att sätta på värmen lite då och då vilket innebar att laddningen gick ner på 0,5 kw. Efter en timma vågade jag prova och då gick den igång och jag tog mig hela vägen hem. Fattar att elbilar har det jobbigt på vintern men varför varnar den då inte utan lägger av huxflux..?
Ok, jag är newbie när det gäller elbil men har jag fått ett måndagsexemplar eller gör jag något fel..? Idag skulle jag till landet och det gick bra ända tills jag stannade i en stillastående kö (olycka). När jag startade igen pep den och en stor varningsruta dök upp på skärmen med en sköldpadda och meddelande att endast krypkörning funkades trots att den visade 25 kilometer kvar på räckvidden (jag behövde fem för att komma hem) Jag slog på varningsblinkersen och krypkörde i sju kilometer i timmen fram till en rastplats. Väl där ringde jag på mobilitetsgarantin. Bärgare hörde av sig och sa att det skulle ta tre timmar. Funderade en stund på om jag skulle frysa ihjäl i bilen eller dumpa bilen och lifta med någon annan. Fick tips om att det fanns en laddstolpe ett par kilometer bort och tog beslutet att försöka krypköra dit. Som tur var kom det inte så många bilar och jag kom faktiskt upp i 23 km i timmen i nedförsbackarna… stod och laddade men var tvungen att sätta på värmen lite då och då vilket innebar att laddningen gick ner på 0,5 kw. Efter en timma vågade jag prova och då gick den igång och jag tog mig hela vägen hem. Fattar att elbilar har det jobbigt på vintern men varför varnar den då inte utan lägger av huxflux..?
Senast ändrad: