Tjena, gissar att detta är av generell natur så det fick bli generella forumet...
Följande scenario:
Vid körning har jag min B9 -17 AC vanligtvis på Auto, kanske 20 grader, och fläkten på 2 steg (lågt ställd alltså).
Parkerar bilen över natten. Runt 0:an ute. Ohh, vad gott med dieselvärmare, slår på den med fjärren.
Och bilen blir lååååångsamt varmare. Värme kommer det men eftersom fläkten knappt snurrar så går alltså uppvärmningen trögt.
Påtalade detta för verkstad. De svarar med att om man ställer fläkten högt innan man parkerar så kommer även efterföljande dieselvärmning att jobba med hög fläkt: bilen värms upp i den takt man förväntar sig (och den stänger fint ner sig när önskad temp uppnåtts).
Fråga: Är det såhär taffligt by design alltså? För att dieselvärmning ska funka så måste jag manuellt skicka upp fläkten i toppen innan jag parkerar bilen för dagen? Det är ju hål i huvudet om ni frågar mig...
Tacksam för svar.
Följande scenario:
Vid körning har jag min B9 -17 AC vanligtvis på Auto, kanske 20 grader, och fläkten på 2 steg (lågt ställd alltså).
Parkerar bilen över natten. Runt 0:an ute. Ohh, vad gott med dieselvärmare, slår på den med fjärren.
Och bilen blir lååååångsamt varmare. Värme kommer det men eftersom fläkten knappt snurrar så går alltså uppvärmningen trögt.
Påtalade detta för verkstad. De svarar med att om man ställer fläkten högt innan man parkerar så kommer även efterföljande dieselvärmning att jobba med hög fläkt: bilen värms upp i den takt man förväntar sig (och den stänger fint ner sig när önskad temp uppnåtts).
Fråga: Är det såhär taffligt by design alltså? För att dieselvärmning ska funka så måste jag manuellt skicka upp fläkten i toppen innan jag parkerar bilen för dagen? Det är ju hål i huvudet om ni frågar mig...
Tacksam för svar.