Spridare får ingen ström!

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Q7R

Ny medlem
Äger en audu q7 2010, som står på verkstaden!
Alla spridare är bytta och dom misstänkte först styrboxen var trasig. Det visade sig att det var hel samt att dom bytt kamaxelgivaren.
MEN det kommer ingen stöm till spridarna och dom vet inte alls längre vad det kan vara.
Någon här som kanske vet?😅🙏

Det är nog dags att byta verkstad, låter som Leffes kebab, hårklippning och däckbyte....

En modern verkstad kopplar in felkodsläsare till styrsystemet, då får man kanske fram lite info.
Eventuellt diagnosprogram och aktiverar spridarutgångar etc.

Sedan kanske en multimeter och mäta på olika ingångar etc enligt aktuellt elschema för din bil.

Killawife

Aktiv medlem
På moderna bilar är det en dataström som säger till när spridarna ska få ström. Denna passerar en mängd olika sensorer och databoxar innan den når spridarna. Det är inte ovanligt att dataströmmen blir korrumperad av en defekt liten box och då går ingen signal ut till spridarna. Alla bilverkstäder har inte utrustning för att felsöka sådana här saker och om jag ska vara ärlig så är det rätt jävla svårt. Men med en modellanpassad felsökningsutrustning så kan man göra detta så åk till en verkstad som har det. Det går inte att gissa sig till svaret utan att byta en jävla massa dyra prylar.

När jag hade ett liknande fel på min S6:a så var det första gången vevaxelgivaren och andra gången kontaktenhet i tändningslåset. Jag säger inte detta för att jag tror att det är felet men för att du ska förstå att det kan egentligen vara en hel drös olika saker som kan vara felet.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp