Startproblem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Torbjörn

Ny medlem
Hej, är ny här och fösöker hitta en lösning på mitt problem:
Har en AUDI A3 Hatchback 8L1 1.8 92 kW 125 hk 1996, den startar, men stannar direkt. Har tidigare startat efter två, tre försök, men nu vägrar den. Går i några sekunder, sedan stannar den. Möjligen EGR-ventilen, men jag hittar den inte... Någon här som vet?
Hälsningar från Torbjörn
 
Lyser immobilizer symbolen när den inte startar? Kanske antennen vid tändningslåset som tappat kontakt...

Annars KOLLA felkoder på motorn, då du beskriver att den har krånglat tidigare men inte lika mycket så har du troligt minst några fel. Åtgärda fel efter fel.
 

Torbjörn

Ny medlem
Hej, hej. Nej, den lyser inte. Bilen startar, men dör sedan direkt. Tyvärr funkar inte OBD-läsaren jag har på min bil... Bilen tydligen en äldre OBD än OBD-2...
 

Torbjörn

Ny medlem
Det också... Blir inte klok på det här :) Bilen startar några sekunder, sedan dör den. Har en bilsymbol som lyser gult, men utan en fungerande OBD är det lite knepigt, minst sagt. Tacksam för hjälpen :)
 

mahler

Aktiv medlem
Om gula bilsymbilen lyser så är det startspärren som går in. Om du tittar noga är det en nyckelsymbol i underkant på bilen. Om startspärren går in startar bilen men dör efter typ 1 sekund. Som någon skrev det kan vara spolen i tändningslåset.
 

Killawife

Aktiv medlem
Bilsymbolen är för immobilizern. Det är därför den inte startar. På dessa äldre kan man faktiskt ganska enkelt koppla förbi immon med en liten dosa: https://www.ebay.co.uk/itm/252016253787?

Ett mycket enklare sätt att få igång bilen är att köpa en s.k "immo-off ecu". Det är en ecu som man programmerat bort immo funktionen på så den funkar med alla bilar med samma ecu. Då behöver man bara plugga i den istället för den gamla. Man kan även få dem färdigchippade om man vill ha det. Jag har själv köpt en till en A3 tidigare och det funkade klockrent. En box kostar ca 2000:-
 

Torbjörn

Ny medlem
Tack för svaren, det kan mycket väl vara felet, men nu har jag fått igång den igen... Men startproblemen kvarstår. Får vrida på nyckeln några gånger innan den surrar igång ordentligt. Så jag får kolla upp det där med immobilizern. Får hem en OBD jag kan koppla till laptopen, så jag får lite bättre info. Tackar igen för tipsen :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp