TT13
Ny medlem
Har en TT Coupé 2.0 TFSI 211HK Q årsmodell 2013 som är pedantskött och går ca 300 mil under sommarhalvåret. Har gått 3000 mil totalt. Servad hos Audi enl plan och problemfri fram till nyligen.
Tog en kortar biltur på en kvart med låga varvtal. Fick plötsligt helt utan förvarning stopp på bilen när jag körde i 50 km/h. Ingen värme, inget missljud, inga lampor som indikerade. Trodde det var något enkelt fel även om det kändes mycket märkligt.
Det visade sig att motorn skurit (tändstift klövs och kolv smälte). Offerten på jobbet ligger nära 200.000:- då motor, spridare, katalysator och turbo måste bytas.
Teknikern sa att detta händer inte - möjligen en på miljonen. Kunde inte förklara varför det skett bara vad resultatet var.
Vilken chock! Vad säger ni? Är inte detta ett ursprungligt fel på motorn?
Tog en kortar biltur på en kvart med låga varvtal. Fick plötsligt helt utan förvarning stopp på bilen när jag körde i 50 km/h. Ingen värme, inget missljud, inga lampor som indikerade. Trodde det var något enkelt fel även om det kändes mycket märkligt.
Det visade sig att motorn skurit (tändstift klövs och kolv smälte). Offerten på jobbet ligger nära 200.000:- då motor, spridare, katalysator och turbo måste bytas.
Teknikern sa att detta händer inte - möjligen en på miljonen. Kunde inte förklara varför det skett bara vad resultatet var.
Vilken chock! Vad säger ni? Är inte detta ett ursprungligt fel på motorn?