Jag har problem med turbon so inte laddar alls.
Har följande 2 Felkoder:
P1200 Turboaggregat Returluftmagnetventil
P0411 Sekundärluftsystem För lite genommatning
Kan någon tipsa om vad det är för fel och vilka komponenter det kan vara
Dessa två koderna har med SAI systemet att göra. Det är ett system som pumpar friskluft till turbon när bilen är kall för att motverka utsläpp. Den första koden brukar ha att göra med N249 magnetventilen att göra. den sitter ovanpå ventilkåpan. den andra koden har oftast med läckor i till och frånluftsrören. Så det är ju inte omöjligt att det är någon av slangarna som går till n249 ventilen som är lös. På min förra A3 så tog jag bort hela SAI systemet och ersatte en koppling med ett motstånd bara. Det löste problemet jag hade med att bilen lät en massa när den var kall. På min nuvarande A3 kan jag inte ens hitta denna, fast jag hör den och vet att den sitter nånstans och för oväsen.
Tack för svaret. Har studerat en del för att lära mig turbo motorn. Har sett att många tar bort SAI systemet. En fråga: Påverkar inte detta avgasreningen negativt?
Jo. Men dess effekt är så liten att det inte är märkbart. Vad jag förstår så är dess funktion att pumpa in friskluft till katalysatorn när denna är kall så att den ska värma upp snabbare och kunna rena avgaserna kvickare. Pumpen går bara i typ en minut och sen stänger den av. Om allt funkar som det ska så kan man likväl låta den sitta kvar. Men om lagret i den pajat eller fästena till själva pumpen gått sönder så är det inte värt att reparera den då det är rätt dyrt att köpa själva pumpenheten.