Hej. Tänkte kolla om det finns någon här som kan hjälpa mig.
Mitt problem är en läckande vevaxeltätning.
Bilen är en A6 allroad 3.0 tdi 218hk -16 tror att det är c7 motorn heter.
Det sitter en S-tronic låda på den.
Jag tänkte att det borde gå att byta packboxen själv, men jag har stött på problem.
För att byta tätningen behöver jag ta bort remskivan på vevaxeln.
Det sitter en skruv i centrum på remskivan.
Problemet är att jag vet inte hur jag ska låsa motorn så att jag får loss skruven.
Det hjälper ju inte att lägga i växeln som på en manuell bil, kopplingen verkar vara frikopplad när motorn är avstängd.
Är det någon som vet hur jag ska göra.
Finns det något knep för att låsa vevaxeln?
Tacksam för svar från någon kunnig här på forumet.
Mvh Erik
Mitt problem är en läckande vevaxeltätning.
Bilen är en A6 allroad 3.0 tdi 218hk -16 tror att det är c7 motorn heter.
Det sitter en S-tronic låda på den.
Jag tänkte att det borde gå att byta packboxen själv, men jag har stött på problem.
För att byta tätningen behöver jag ta bort remskivan på vevaxeln.
Det sitter en skruv i centrum på remskivan.
Problemet är att jag vet inte hur jag ska låsa motorn så att jag får loss skruven.
Det hjälper ju inte att lägga i växeln som på en manuell bil, kopplingen verkar vara frikopplad när motorn är avstängd.
Är det någon som vet hur jag ska göra.
Finns det något knep för att låsa vevaxeln?
Tacksam för svar från någon kunnig här på forumet.
Mvh Erik