knutsjohan
Ny medlem
Hej på er,
Jag har några felmeddelanden som kommer upp i min Audi a4 allroad quattro 2.0 TDI 2010. ABS / ESP fault, parking break malfunction och headlight range control defective. Vissa gånger kommer det upp direkt när jag startar bilen, och nästa gång kommer det upp när jag kör bilen.
Jag har lagt märke till att felen i de flesta fall uppstår när jag kör i gupp. Efter en skanning med Delphi har jag dessa felkoder:
__________________________________________________ ___________________________
Diesel (CAHA - TDI - MT/AT) DTC Description
U111300 - Function restriction due to received message - Intermittent
Broms (ABS/ESP - Bosch 8.1 ESP - MT/AT - Without tire pressure monitoring) DTC Description
00287 - Wheel speed sensor right rear - Signal incorrect - Intermittent
00473 - Electromechanical parking brake controllers - Read fault memory - Permanent
00287 - Wheel speed sensor right rear - Circuit fault - Intermittent
Broms (Parking brake - EPB (Electronic parking brake)) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent
Multi function (Steering electronics - Diagnosis) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent
Multifunction (Headlight control - Dynamic light control - Without curve light) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent
__________________________________________________ ____________________________________
Efter att ha läst felkoderna kändes det som att det kunde vara den högra bakre ABS-sensorn. Så jag bytte den här sensorn med den främre vänstra ABS-sensorn, men jag fick fortfarande en felkod på den bakre högra sensorn.
Sen hade jag datorn ansluten under körningen och spelade in de bakre ABS-sensorerna:
Y-axis: speed (km/h). X-axis: time (seconds)
Den översta grafen visar den bakre vänstra ABS-sensorn och den nedersta grafen visar den bakre högra ABS-sensorn. Det här var när jag körde i gupp.
Den nedre grafen visar tydligt något som felar. Efter cirka 110 sekunder kom felmeddelandena på kontrollpanelen upp igen och på samma gång fick jag inga fler värden från sensorn, som man också kan se i grafen.
Som jag nämnde har jag redan bytt plats på ABS-sensorn utan resultat. Jag har också bytt relä 643 (multifunktionsrelät) intill ECU:n utan någon framgång.
För mig känns det som något elektroniskt problem. Eller kan en dålig ABS-ring ge den här typen av problem? Alla idéer är guld värda!
Vänliga hälsningar,
Johan
Jag har några felmeddelanden som kommer upp i min Audi a4 allroad quattro 2.0 TDI 2010. ABS / ESP fault, parking break malfunction och headlight range control defective. Vissa gånger kommer det upp direkt när jag startar bilen, och nästa gång kommer det upp när jag kör bilen.
Jag har lagt märke till att felen i de flesta fall uppstår när jag kör i gupp. Efter en skanning med Delphi har jag dessa felkoder:
__________________________________________________ ___________________________
Diesel (CAHA - TDI - MT/AT) DTC Description
U111300 - Function restriction due to received message - Intermittent
Broms (ABS/ESP - Bosch 8.1 ESP - MT/AT - Without tire pressure monitoring) DTC Description
00287 - Wheel speed sensor right rear - Signal incorrect - Intermittent
00473 - Electromechanical parking brake controllers - Read fault memory - Permanent
00287 - Wheel speed sensor right rear - Circuit fault - Intermittent
Broms (Parking brake - EPB (Electronic parking brake)) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent
Multi function (Steering electronics - Diagnosis) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent
Multifunction (Headlight control - Dynamic light control - Without curve light) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent
__________________________________________________ ____________________________________
Efter att ha läst felkoderna kändes det som att det kunde vara den högra bakre ABS-sensorn. Så jag bytte den här sensorn med den främre vänstra ABS-sensorn, men jag fick fortfarande en felkod på den bakre högra sensorn.
Sen hade jag datorn ansluten under körningen och spelade in de bakre ABS-sensorerna:
Y-axis: speed (km/h). X-axis: time (seconds)
Den översta grafen visar den bakre vänstra ABS-sensorn och den nedersta grafen visar den bakre högra ABS-sensorn. Det här var när jag körde i gupp.
Den nedre grafen visar tydligt något som felar. Efter cirka 110 sekunder kom felmeddelandena på kontrollpanelen upp igen och på samma gång fick jag inga fler värden från sensorn, som man också kan se i grafen.
Som jag nämnde har jag redan bytt plats på ABS-sensorn utan resultat. Jag har också bytt relä 643 (multifunktionsrelät) intill ECU:n utan någon framgång.
För mig känns det som något elektroniskt problem. Eller kan en dålig ABS-ring ge den här typen av problem? Alla idéer är guld värda!
Vänliga hälsningar,
Johan
Bilagor
-
103.7 KB Visningar: 1