ABS/ESP fault + parking break malfunction + headlight range control defective

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

knutsjohan

Ny medlem
Hej på er,

Jag har några felmeddelanden som kommer upp i min Audi a4 allroad quattro 2.0 TDI 2010. ABS / ESP fault, parking break malfunction och headlight range control defective. Vissa gånger kommer det upp direkt när jag startar bilen, och nästa gång kommer det upp när jag kör bilen.

Jag har lagt märke till att felen i de flesta fall uppstår när jag kör i gupp. Efter en skanning med Delphi har jag dessa felkoder:
__________________________________________________ ___________________________

Diesel (CAHA - TDI - MT/AT) DTC Description
U111300 - Function restriction due to received message - Intermittent

Broms (ABS/ESP - Bosch 8.1 ESP - MT/AT - Without tire pressure monitoring) DTC Description
00287 - Wheel speed sensor right rear - Signal incorrect - Intermittent
00473 - Electromechanical parking brake controllers - Read fault memory - Permanent
00287 - Wheel speed sensor right rear - Circuit fault - Intermittent

Broms (Parking brake - EPB (Electronic parking brake)) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent

Multi function (Steering electronics - Diagnosis) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent

Multifunction (Headlight control - Dynamic light control - Without curve light) DTC Description
01316
- Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent

__________________________________________________ ____________________________________

Efter att ha läst felkoderna kändes det som att det kunde vara den högra bakre ABS-sensorn. Så jag bytte den här sensorn med den främre vänstra ABS-sensorn, men jag fick fortfarande en felkod på den bakre högra sensorn.

Sen hade jag datorn ansluten under körningen och spelade in de bakre ABS-sensorerna:


Y-axis: speed (km/h). X-axis: time (seconds)

Den översta grafen visar den bakre vänstra ABS-sensorn och den nedersta grafen visar den bakre högra ABS-sensorn. Det här var när jag körde i gupp.

Den nedre grafen visar tydligt något som felar. Efter cirka 110 sekunder kom felmeddelandena på kontrollpanelen upp igen och på samma gång fick jag inga fler värden från sensorn, som man också kan se i grafen.

Som jag nämnde har jag redan bytt plats på ABS-sensorn utan resultat. Jag har också bytt relä 643 (multifunktionsrelät) intill ECU:n utan någon framgång.

För mig känns det som något elektroniskt problem. Eller kan en dålig ABS-ring ge den här typen av problem? Alla idéer är guld värda!


Vänliga hälsningar,
Johan
 

Bilagor

R

rrr

Gäst
Hej på er,

Jag har några felmeddelanden som kommer upp i min Audi a4 allroad quattro 2.0 TDI 2010. ABS / ESP fault, parking break malfunction och headlight range control defective. Vissa gånger kommer det upp direkt när jag startar bilen, och nästa gång kommer det upp när jag kör bilen.

Jag har lagt märke till att felen i de flesta fall uppstår när jag kör i gupp. Efter en skanning med Delphi har jag dessa felkoder:
__________________________________________________ ___________________________

Diesel (CAHA - TDI - MT/AT) DTC Description
U111300 - Function restriction due to received message - Intermittent

Broms (ABS/ESP - Bosch 8.1 ESP - MT/AT - Without tire pressure monitoring) DTC Description
00287 - Wheel speed sensor right rear - Signal incorrect - Intermittent
00473 - Electromechanical parking brake controllers - Read fault memory - Permanent
00287 - Wheel speed sensor right rear - Circuit fault - Intermittent

Broms (Parking brake - EPB (Electronic parking brake)) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent

Multi function (Steering electronics - Diagnosis) DTC Description
01316 - Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent

Multifunction (Headlight control - Dynamic light control - Without curve light) DTC Description
01316
- Control unit ABS - Read fault memory - Intermittent

__________________________________________________ ____________________________________

Efter att ha läst felkoderna kändes det som att det kunde vara den högra bakre ABS-sensorn. Så jag bytte den här sensorn med den främre vänstra ABS-sensorn, men jag fick fortfarande en felkod på den bakre högra sensorn.

Sen hade jag datorn ansluten under körningen och spelade in de bakre ABS-sensorerna:


Y-axis: speed (km/h). X-axis: time (seconds)

Den översta grafen visar den bakre vänstra ABS-sensorn och den nedersta grafen visar den bakre högra ABS-sensorn. Det här var när jag körde i gupp.

Den nedre grafen visar tydligt något som felar. Efter cirka 110 sekunder kom felmeddelandena på kontrollpanelen upp igen och på samma gång fick jag inga fler värden från sensorn, som man också kan se i grafen.

Som jag nämnde har jag redan bytt plats på ABS-sensorn utan resultat. Jag har också bytt relä 643 (multifunktionsrelät) intill ECU:n utan någon framgång.

För mig känns det som något elektroniskt problem. Eller kan en dålig ABS-ring ge den här typen av problem? Alla idéer är guld värda!


Vänliga hälsningar,
Johan
En annan möjlighet, dålig spänning. När byttes batteriet första gången i bilen? Kanske dags för ett andra byte, eller om det aldrig bytts tidigare så 10 år senare är nog dags för första bytet.

Du kan även ha oxid under polskorna, eller en jordkabel som ärgat/vibrerat sönder.
 

knutsjohan

Ny medlem
En annan möjlighet, dålig spänning. När byttes batteriet första gången i bilen? Kanske dags för ett andra byte, eller om det aldrig bytts tidigare så 10 år senare är nog dags för första bytet.

Du kan även ha oxid under polskorna, eller en jordkabel som ärgat/vibrerat sönder.
Batteriet har aldrig blivit bytt vad jag vet. Spänningen ligger ungefär på ca 12,5V när bilen är avstängd och går upp till ca 14,5V när jag har startat. Dock så reagerade jag på att spänningen nästan dippade ner till 8V vid uppstarten. Detta kanske kan tyder på dåligt batteri?
Polerna ser fina ut.
 

Mjukamille

Ny medlem
Tja! Har samma fel på min men den sätter felkod på givare hö fram men beter sig likadant! Hitta du felet på din bil knutsjohan? Med vänlig hälsning, Emil
 

Swizz

Aktiv medlem
00287 tyder på att det finns ett mekaniskt fel, det sitter en magnetring på hjullagret, dessa brukar kunna fallera, åtgärden är att byta till ett nytt hjullager. Kolla även kontaktstycket till ABS/ESP styrdonet.
 

knutsjohan

Ny medlem
Tja! Har samma fel på min men den sätter felkod på givare hö fram men beter sig likadant! Hitta du felet på din bil knutsjohan? Med vänlig hälsning, Emil
Hej Emil,

Yes, jag hittade felet med lite hjälp av en snubbe på forumet på audiworld. Länken till tråden kan du läsa här:


Hur som helst berodde det på ett glapp till ABS-sensorn höger bak. Glappet var i gummigjutningen, så fick klippa och skarva om kabeln. Det var jäkligt svårt att hitta, då felet triggades endast när jag sänkte ner bilen. Kolla som sagt om du kan trigga felet genom att röra på kabeln eller denna gummigjutningen. Annars kan det precis som Swizz skriver, bero på ABS-kransen som sitter integrerat på hjullager.

Hoppas du får ordning på det!

Mvh, Johan
 
Hej! Jag har ett liknande fel på min audi. Har precis varit hos mekanikern, de vill byta hjullager höger bak och abs-sensor. Med delar och arbete verkar det kosta kring 11 000kr. Hur mycket skulle ni som verkar kunniga inom detta tycka är rimligt att detta kostar?

mvh Fabian
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
En koll på Trodo och fick fram följande...Ett skf hjullager med nav kostar runt 1000kr, finns billigare icke märkes för runt 500kr, abs sensor får du för 150kr å uppåt beroende på tillverkare.

Har aldrig bytt lager bak på en b8 men däremot fram och det var easypeasy så tror nog inte det är så avancerat bak heller..
 

Swizz

Aktiv medlem
Hej! Jag har ett liknande fel på min audi. Har precis varit hos mekanikern, de vill byta hjullager höger bak och abs-sensor. Med delar och arbete verkar det kosta kring 11 000kr. Hur mycket skulle ni som verkar kunniga inom detta tycka är rimligt att detta kostar?

mvh Fabian
Låter dyrt som fan, vi byter lager på auktoriserad Audi verkstad för ca 6000:- ink. material, med varvtalsgivaren + arbete, lägg till 2000:-
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp