Byte av AdBlue insprutningsventil

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

KalleKula

Ny medlem
Jag har en Audi A6 C7 diesel 2.0 ultra från 2014 som har gått ca 10.500 mil. Har haft bilen sen ny.

Jag fick varningsmeddelande för ett tag sedan AdBlue system fault - no restart in x km!

Hade bilen på felsökning hos den lokala bilmecken och den kod som lästes ut var
P208E00 - insprutningsventil för reduktionsmedel, rad 1, fast i stängt läge
-Permanent

Efter en del googlande fick jag reda på vad det var och var det satt så jag tog beslutet att köpa en beggad och montera den själv.
Efter bytet är dock felmeddelande (AdBlue system fault - no restart in x km!) kvar även efter en kort testtur.

Behöver jag manuellt ta bort felkoderna efter bytet av av insprutningsventilen? Jag tänker att varningsmeddelandet borde försvinna av sig själv om problemet är löst.
 

Bilagor

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Föreslår att du vänder dig till den lokala bilmeken som läste ut felkoden åt dig. De bör kunna radera koden åt dig.

/Hälsningar Claes
 

KalleKula

Ny medlem
Tack för ditt svar Claes. Det skulle jag kunna göra men samtidigt hör jag andra säga att den nya insprutningsventilen behöver programmeras. Så jag är rådvill. Behöver något annat göras än att plocka bort koden så kan inte den lokala mecken hjälpa mig så han inte vill ta i AdBlue problem.

Svar från Facebookgrupp: Programmera in den nya ventilen, återställa samtliga värden på Ad Blue systemet samt eventuellt återställa värdena på partikelfilter-systemet
 
Tack för ditt svar Claes. Det skulle jag kunna göra men samtidigt hör jag andra säga att den nya insprutningsventilen behöver programmeras. Så jag är rådvill. Behöver något annat göras än att plocka bort koden så kan inte den lokala mecken hjälpa mig så han inte vill ta i AdBlue problem.

Svar från Facebookgrupp: Programmera in den nya ventilen, återställa samtliga värden på Ad Blue systemet samt eventuellt återställa värdena på partikelfilter-systemet
Det går nog att göra själv, med tex VCDS och ross-techs wiki sidor. Går kanske att göra med andra felkodsläsare också.
Och givetvis bör en vettig allbilsverkstad också klara detta.

Om man söker alternativ till Audi
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp